FNUG - Forening af unge med GIGT

 

Kost & Motion

Selv om du har gigt, kan du stadig dyrke flere former for motion og træning. Faktisk er det en rigtig god idé at gøre det…

Svømning i stedet for fodbold
Mange unge med gigt er garanteret blevet præsenteret for forskellige hjemmeøvelser, og de kan ofte hjælpe til smertenedsættelse, øget velvære og bedre bevægelighed. Nogle gange er hjemmetræning bare ikke fedt nok, når kammeraterne går til fodbold eller håndbold. Så er en tur i svømmehallen en bedre idé. I vandet er du næsten vægtløs – gigt eller ej – og du kan være sammen med dine venner, der ikke har gigt, på lige vilkår med dem.

Motionscenter
Styrketræning er en god idé for mange med gigt, dels for at styrke musklerne dels for at beholde bevægeligheden i leddene. Der er mange former for motionscentre, og det gælder om at finde lige præcist det, der passer til dig. Måske er der træningsfaciliteter, hvor du går til fysioterapeut. Ellers er der mange centre, der tilbyder gratis prøvetime, så du kan finde det sted, der passer dig. Du kan selv vælge belastningen på den enkelte maskine, og hvis du har en dårlig dag kan du sætte mindre belastning på. Det er bedre at få trænet, så kan dagen måske blive god alligevel.

Hvis du er medlem af FNUG, kan du opnå rabat i forskellige motionscentre.

Stavgang
Det er kun for ældre pensionister siger mange, men det er faktisk en af de mange fordomme, der langt fra passer. For stavgang kan både være sjovt, inspirerende og udfordrende for unge. Man skal bruge den rigtige teknik for at få det optimale ud af stavene, det er derfor en god idé at prøve at gå med en instruktør eller en rutineret ”stavgænger” første gang, som kan rette og vejlede undervejs. Hvis man lærer at gå rigtigt og holde rigtigt på stavene, undgår man at skade f.eks. skuldre, albuer og håndled.

På Gigtforeningens hjemmeside kan du læse mere om stavgang og se film om, hvordan du gør det korrekt.

Pilates 
er en form for gymnastik, hvor man styrker de små muskler omkring rygsøjlen og dermed opnår bedre holdning og bedre arbejdsstillinger. Pilates kan dyrkes på alle niveau. Beslægtet med Pilates er træning på store træningsbolde. Her opøver du også en bedre balance og styrker musklerne omkring rygsøjlen.

Zumba er dansende aerobic, der giver træning for hele kroppen. For at styrke forskellige større muskelgrupper, kan du også anvende træningselastik. Det er en enkel metode, og den belaster ikke dine led.

Yoga er en anden form for træning, der ikke nødvendigvis kræver store fysiske udfoldelser. Er der øvelser, du ikke kan klare, så lav dem på din måde evt. med instruktørens anvisninger.

Tai chi drejer sig om rolige og kontrollerede bevægelser, hvor de fleste med gigt kan deltage. Her står man meget op, men det er ellers skånsomt for leddene.

 Hvis det er håndkræfterne, du ønsker at styrke, kan du få fat i en træningsbold til hånden. Det er vigtigt at styrke håndkræfterne, så du fortsat kan gribe og holde fast uden for mange smerter og for at undgå, at leddene bliver deforme. Disse bolde kan også købes i sportsbutikker eller i Gigtforeningens webshop (som medlem af FNUG kan du opnå rabat) på www.gigtforeningen.dk/butik.

Hvis der er aktivitet i din gigt, skal du tale med din læge eller din fysioterapeut om, hvorvidt du må træne eller skal holde dig i ro. Du kan i visse tilfælde gøre mere skade end gavn.

På Gigtforeningens hjemmeside  kan du finde mere om gigt og motion.


Der er mange myter om, hvordan kosten kan påvirke gigtsygdomme. På nuværende tidspunkt er der endnu ikke fundet kostplaner, som kan helbrede mennesker med gigt, men man ved, at sund mad generelt giver større velvære, og at mennesker med gigt af flere grunde skal være opmærksomme på deres kost.

Dels kan symptomer ved nogle gigtsygdomme mildnes ved at spise og drikke bestemte ting, og dels kan vægten holdes på et tilfredsstillende niveau. Overvægt er en ekstra byrde for dine led. Ligeledes kan undervægt være et problem, når du har gigt. Ifølge eksperterne vil en kostomlægning være god for nogle mennesker med gigt, mens det for andre ikke vil have nogen effekt.

Et godt råd, hvis du ønsker at afprøve idéen med at udelukke bestemte fødevarer i din kost er at tage en fødevare ad gangen. Der er jo ingen grund til at droppe mælken, tomaterne eller det ugentlige stykke chokolade, hvis det er noget, du er glad for og ikke er overfølsom overfor.

Igen er det godt at tale med andre med gigt om deres erfaringer. Du kan finde mange flere facts og gode råd omkring kost, gigt og vægt ved at gå ind på Gigtforeningens hjemmeside på www.gigtforeningen.dk/Kost-og-gigt.